1. Hem
  2. Bilsport & MC
  3. Motorguiden
  4. Så anmäler du en skada

Vi har delat upp den här artikeln i fyra enkla steg, för att det faktiskt inte behöver vara krångligare än så!

  1. Vad gör jag på plats?
  2. Anmäl skadan
  3. Skadebesiktning och reparation
  4. Betalning och ersättning

Steg 1: Vad gör jag på plats?

Det finns såklart olika typer av anledningar och olyckor som orsakar skador på ditt eller någon annans fordon. Det kan vara skador som uppstått vid en parkering eller för att ett annat föremål kommer åt fordonet. Men också en trafikolycka, där fler fordon än ditt eget kan vara involverat.

Det viktigaste är att inte glömma bort dig själv om något händer. Även om det är ens ögonsten som blivit skadad, så är det viktigaste att söka vård och ta hand om sig själv först.

Sedan bör du göra en översikt av ditt fordon för att bedöma om du kan åka vidare eller behöver bärgningsassistans. Skulle du behöva hjälp med bärgning, kan du kontakta oss dygnet runt på telefonnummer 0771 506 500. Vi ordnar då med bärgning till närmsta lämpliga verkstad.

Skulle det vara fler fordon inblandade är det viktigt att notera allas registreringsnummer och försäkringsbolag. Ett smart tips är att ta kort på fordonen och vägsituationen direkt på plats.

Steg 2: Anmäl skadan

När du väl kommit hem kan du i lugn och ro anmäla skadan till oss.

Här kan du göra din skadeanmälan. Där ska du fylla i alla uppgifter och beskriva vad som har hänt. Dessutom kan du följa hela ditt skadeärende digitalt på Mina Sidor. Vill du få hjälp kan du alltid ringa in och göra det tillsammans med oss över telefon. Vi finns här för dig.

När din anmälan är registrerad kommer våra kunniga handläggare och specialister att bedöma ärendet. I de fall det är flera parter inblandade i olyckan behöver ansvarsfrågan utredas. Då behöver man fastställa vem som är vållande till olyckan.

Steg 3: Skadebesiktning och reparation

När skadeanmälan är gjord och klar, får du förslag på verkstäder i din närhet som vi samarbetar med. Om vi inte har någon partner i närheten, kan du alltid ringa oss så hjälper vi dig att hitta en verkstad.

Under skadebesiktningen bedöms skadan och vilken typ av reparation som behövs för att återställa fordonet. Verkstaden skickar sedan skadekalkylen till försäkringsbolaget för att få den godkänd, innan de får utföra reparationen.

Du väljer själv om du vill boka en tid för reparationen direkt eller avvakta tills att ansvarsfrågan är utredd. Om du väljer att utföra reparationen innan du fått slutligt besked i ditt ärende, kommer du få betala din vagnskadesjälvrisk till verkstaden. Om motparten anses vara skyldig till händelsen eller olyckan, får du tillbaka pengarna för ditt utlägg.

Steg 4: Betalning och ersättning

En trygghet i att ha en bra försäkring är att du enbart behöver betala självrisken och inte oroa dig för vad hela reparationen kostar. Om du inte är vållande, behöver du inte heller betala självrisk.

Ett vanligt missförstånd är att man tror att man behöver betala hela reparationskostnaden själv och vänta på utbetalningen från oss. Vid reparationen betalar du bara självrisken, resten reglerar vi direkt i samarbete med verkstaden.

Om din försäkring även täcker ytterligare utlägg, så ska du spara och skicka in dina kvitton till oss.

Hjälp året om

Vi tar emot omkring 4 800 skadeanmälningar varje år. Det går att kontakta oss när som helst för att få hjälp med exempelvis bärgning. Här hittar du våra kontaktuppgifter och öppettider.

Försäkring för varje äventyr

På Bilsport & MC lever vi hobbyn på samma sätt som du. Välj rätt försäkringsskydd och skapa minnen på vägarna utan oro.

Se ditt bästa pris