• Ja, från och med 1 april 2023 gäller vårt nya bankgironummer 5913-6952 för nytecknade försäkringar. Du ska alltid betala till det bankgiro eller plusgiro som står på din senaste faktura.

  • Hos oss kan du betala med autogiro, faktura eller e-faktura.

    • Med autogiro delar du upp betalningen och betalar per månad.
    • Med faktura betalar du per helår eller delar upp betalningen per halvår.
    • Med E-faktura kan du betala per helår, halvår eller månadsvis.

    Fakturor kommer antingen till Mina sidor eller hem till dig i brevlådan, beroende på om du har valt digital post eller inte. För att betala med e-faktura behöver du kontakta din bank. Är du ansluten till Kivra så får du dina handlingar dit.

  • Nej, vi tar inte någon extra avgift för att du väljer att dela upp din betalning.

  • Du får avgift från TFF om du äger ett fordon som är påställt (i trafik) hos Transportstyrelsen, men saknar trafikförsäkring. Ofta beror avgiften på att försäkringen inte har betalats i tid och därför blivit uppsagd. Det kan också vara så att försäkringen har tecknats för sent, alltså inte samma dag som du blev ägare till fordonet. Läs mer hos TFF.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på Mina Sidor.

  • Pengarna dras från ditt konto vid varje månadsskifte. Dragningen görs mellan den 28:e och den första vardagen i månaden.

    Hur mycket som dras per tillfälle kan du se på autogirobeskedet som du får innan den första dragningen. Du får ett nytt autogirobesked om beloppet ändras.

  • Vi försöker igen de kommande vardagarna. Om dragningen misslyckas då också, kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelsen framgår det att vi gör ett nytt försök vid nästa månadsskifte. Då kommer vi även att inkludera det obetalda beloppet från föregående månad, om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra. Är du osäker på hur det kommer fungera för dig får du gärna slå oss en signal på 0470-201 25.

  • Ring oss på 0470 201 25 så hjälper vi dig att byta.

    Här har vi samlat mer information: Autogiro – så går det till

  • Det gör du enklast i din internetbank, till exempel när du lägger in din vanliga faktura för betalning. Då visas ett meddelande om att vi stödjer betalning via e-faktura. Svara att du vill byta till det, så kommer din nästa faktura att komma som e-faktura direkt till din internetbank. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

  • Ja, det går bra. Ring oss på 0470-201 25 så hjälper vi er att ordna det. Tänk på att både försäkringstagare och betalare behöver vara med under samtalet.

  • Om du fått sms, mejl eller brev från oss där vi ber dig säkerställa att det finns pengar på ditt autogirokonto innebär det tre saker:

    1. Vi lyckades inte dra pengar förra månaden för den försäkring/de försäkringar som du står som betalare för.
    2. Vi kommer att dra pengar för två månader kommande dragning.
    3. Om vi inte lyckas dra pengar, kommer försäkringen/försäkringarna att sägas upp retroaktivt. Det gäller från föregående månad.

    Vad ska jag göra?

    Säkerställ att pengarna finns på kontot så fort som möjligt. Vi drar pengarna mellan den 28:e och den första vardagen i månaden, och försöker igen under vardagarna efter det.

  • Bilsport & MC är sedan 2022 en del av Trygg-Hansa. Därför övergår vi nu till en lösning där Trygg-Hansa hanterar autogirobetalningarna åt oss.

    Om du har flera försäkringar hos oss, kan du under en övergångsperiod ha olika betalningsmottagare för olika försäkringar – antingen Trygg-Hansa, eller som tidigare Bilsport & MC/Moderna Försäkringar.

  • Loggar du in på Kivra kan du gå in under inställningar och själv välja vilka avsändare du vill ta emot digital post ifrån. Där kan du välja att inte ta emot post från oss via Kivra.

  • Vi jobbar med något som kallas säsongsvarierad premie, det innebär att försäkringen kostar mer över sommarhalvåret än vad den gör över vinterhalvåret, fördelat enligt diagrammet nedan. Du betalar däremot aldrig mer än den totala årspremien.

    Q&A.JPG