Fordon

  • Nej, det behöver du inte. När du sålt ditt fordon får vi informationen av Transportstyrelsen och avslutar därmed din försäkring från försäljningsdatumet. Ibland kan det ta några dagar innan vi får informationen, men så fort vi blivit informerade avslutar vi din försäkring.

    Gäller det en veteranmoped eller ett garageförsäkrat fordon sker dock inte uppsägningen per automatik. Då måste du själv kontakta oss.

  • Du betalar bara försäkringspremie för den tiden du varit ägare till fordonet. Om du har betalat premie för en längre tid än du varit ägare till fordonet återbetalar vi dig det resterande beloppet.

  • Våra försäkringar är helårsavtal. Det betyder att försäkringen har samma omfattning året runt. En avställning påverkar inte omfattningen, kostnaden eller avtalet. Du kan självklart avsluta försäkringen i samband med avtalets huvudförfallodag. Kom ihåg att meddela oss i tid.

  • Du ska alltid ha med dig del 1 av fordonets registreringsbevis. Beroende på vilket land/vilka länder du ska besöka kan du även behöva ett så kallat Grönt Kort. Ett Grönt Kort är ett intyg på att fordonet har en giltig trafikförsäkring.
    För att beställa eller ta reda på om du behöver ett Grönt Kort, klicka här

MC

  • Om köparen inte kommer tillbaka med ditt fordon efter provkörning klassas det inte som stöld. Det klassas då som olovligt brukande, olovligt förfogande eller bedrägeri. Det är oftast undantaget från försäkringen.

    Vi rekommenderar dig inte att åka med vid en provkörning, men:

    • kontrollera att köparen verkligen är den person som den utger sig för att vara. Stämmer fotot på legitimationen? Vid minsta osäkerhet, be köparen skriva sin namnteckning och jämför med legitimationen som visas upp. Fotografera legitimationen eller behåll den under provkörningen.
    • Genomför provkörningen på ett inhägnat område, eller en anvisad körsträcka, där du hela tiden har uppsikt över föraren. Om det inte är genomförbart, följ efter med bil eller annan MC.
    • Begär hela eller delar av köpesumman innan provkörning. Swish är enkelt. Då kan du snabbt skicka tillbaka pengarna om det inte blir affär.
    • Ha bara lite bränsle i tanken.
    • Ta fordonet föraren kom i som pant. Men kolla upp att föraren faktiskt äger fordonet och att nycklarna som du får fungerar.
    • Ge inte ut nycklarna förrän ovanstående punkter är avklarade.
    • Efter avslutad provkörning, ta ur nycklarna ur tändningslåset.
    • Lyssna på din magkänsla. Känns något fel är det oftast så.
  • Du får gärna använda din MC på bana för att utveckla dig själv och bli en bättre förare. Däremot gäller inte försäkringen om det sker någon form av tidtagning, tävling eller träning inför tävling.

Entusiastbil

  • Ta den till jobbet och visa kollegorna, hämta barnen från förskolan eller åk till kiosken och köp en glass. Använd bilen upp till 1 000 mil om året, så länge den inte är din huvudsakliga bruksbil.

  • Via denna länk kan du komplettera din försäkringsansökan med bilder på din entusiastbil.

  • Nej, du behöver inte ha något annat fordon registrerat för att kunna teckna en försäkring hos oss. Det enda kravet är att du inte använder bilen varje dag som förstabil/bruksbil, utan som hobbybil.

Betalning

  • Hos oss finns betalningsalternativ som passar alla. Du kan välja enligt följande:

    Autogiro
    - helår
    - halvår
    - kvartal
    - månad

    E-faktura
    - helår
    - halvår
    - kvartal

    Brevfaktura
    - helår
    - halvår
    - kvartal

  • Nej, vi tar inte någon extra avgift för att du väljer att dela upp din betalning.

  • Du får avgift från TFF om du äger ett fordon som är påställt (i trafik) hos Transportstyrelsen, men saknar trafikförsäkring. Ofta beror avgiften på att försäkringen inte har betalats i tid och därför blivit uppsagd. Det kan också vara så att försäkringen har tecknats för sent, alltså inte samma dag som du blev ägare till fordonet. Läs mer hos TFF.

  • Under 2018 bytte vi plusgironummer från 4129803-5 till 4169000-9. Båda numren går att använda.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på Mina Sidor.

  • Vi har något som kallas årsdifferentierad premie. Det innebär att du betalar lite mer under vår och sommar, än under höst och vinter. Väljer du att dela upp din betalning blir därför summorna lite olika från gång till gång. Men du betalar aldrig mer än din totala årspremie.

  • Vi har något som kallas årsdifferentierad premie. Det innebär att du betalar lite mer under vår och sommar, än under höst och vinter. Väljer du att dela upp din betalning blir därför summorna lite olika från gång till gång. Men du betalar aldrig mer än din totala årspremie.

  • Vi drar pengarna förskottsvis från ditt konto den 28:e varje månad. Om den 28:e infaller på en helgdag eller röd dag, drar vi pengarna nästkommande vardag. Hur mycket vi drar per tillfälle kan du se på dragningsbeskedet som vi skickar innan den första dragningen.

  • Vi gör tre nya försök de tre kommande vardagarna. Om även dessa misslyckas kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelsen kommer det framgå att vi gör ett nytt försök nästa månad den 28:e. Där kommer vi även att inkludera det obetalda beloppet. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

  • Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.
    Autogiro anmäler du enklast via din internetbank. Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på vårt företagsnamn som betalningsmottagare och anslut ditt konto.

    Det går även bra att fylla i denna blankett och skicka in till oss för att anmäla medgivande till autogiro.

    Du kan även kontakta kundservice på 0470-201 25, så skickar de dig en länk. Där kan du signera ett autogiromedgivande med BankID.

  • När du får hem pappersfakturan av oss, lägg in den för betalning. När du gör det kommer din internetbank att informera om att vi stödjer e-faktura. Klicka på att du vill acceptera det. Följande fakturor kommer därefter att aviseras som e-faktura.

  • Ja, om det ska vara en annan betalare kryssar du i rutan för "annan betalare" på blanketten för autogiromedgivande. Det är viktigt att personen som ska betala försäkringen fyller i uppgifterna och signerar blanketten. Personen kommer därefter att få hem ett dragningsbesked. Du kan även kontakta kundservice för hjälp.

  • Om du fått sms, mejl eller brev från oss där vi ber dig säkerställa att det finns pengar på ditt autogirokonto innebär det tre saker:

    1. Vi lyckades inte dra pengar förra månaden för den försäkring/de försäkringar som du står som betalare för.
    2. Vi kommer att dra pengar för två månader kommande dragning.
    3. Om vi inte lyckas dra pengar, kommer försäkringen/försäkringarna att sägas upp retroaktivt. Det gäller från föregående månad.

    Vad ska jag göra?

    Säkerställ att pengarna finns på kontot så fort som möjligt. Vi drar pengarna den 28:e, eller närmsta vardag därpå. Vi gör ett försök om dagen under de närmsta fyra dagarna, med start den 28:e.

Generella frågor

  • Nej, du har ingen särskild uppsägningstid. Däremot finns det regler för vid vilken tidpunkt en försäkring kan upphöra. Försäkringar för fordon kan du avsluta med omedelbar verkan om du inte längre äger fordonet, eller när försäkringen har sin huvudförfallodag. Huvudförfallodagen är den dag när din försäkring förnyas. Vanligen sker det en gång om året.

  • Du kan säga upp försäkringen till huvudförfallodagen, det vill säga dagen då försäkringen förnyas. Meddela oss när som helst innan dess. Du kan även säga upp försäkringen med omedelbar verkan. Till exempel om försäkringsbehovet har upphört för att du har sålt din bil eller liknande. Tänk på att din försäkring hos Bilsport och MC kan vara en årsförsäkring.

    Om du vill avsluta din försäkring, ring oss på 0470-201 25.

  • Om du medvetet använder en annan person för ägarskap och försäkring i syfte att få en lägre premie, är detta något som kallas ”försäkrat intresse”. Det kan medföra att du blir helt utan ersättning vid en skada.

  • Vår målsättning är nöjda kunder. Om du inte är nöjd med beslutet i ett ärende, eller hur du blivit bemött, kan du vända dig till den som handlagt ärendet. Det är oftast tillräckligt för att situationen ska klaras upp.

    Du kan också vända dig till Klagomålsansvarig på Moderna Försäkringar, som ser till att klagomålet hanteras. För att snabbt kunna hjälpa dig med klagomålet behöver vi få:

    • namn och adress
    • skadenummer/försäkringsnummer
    • en beskrivning av det som du anser är fel i vårt beslut
  • Du når klagomålsansvarig genom att mejla eller skriva till:

    Adress:
    Moderna Försäkringar, klagomålsansvarig
    Box 7830
    103 98 Stockholm

    Mejl:
    klagomalsansvarig@modernaforsakringar.se

    Vi återkommer senast inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

Skador

  • Ring vår bärgningsjour på telefonnummer 0200-213 213. De ordnar då med bärgning till närmsta lämpliga verkstad. Du behöver ha minst en halvförsäkring för att denna händelse ska täckas.

    För skador som inträffat utomlands når du Modernas skadejour på: 0046 771 506 500.

  • Är bilen hel- eller halvförsäkrad hos oss täcker din försäkring stenskott. Du beställer själv tid för lagning hos valfri glasverkstad. Därefter sköter verkstaden kontakten med oss. Du behöver inte ringa till oss för att anmäla skadan. Att laga stenskott är kostnadsfritt för dig som kund.

  • Du anmäler skadan direkt till oss genom att välja skadehändelse här på webben.

    Det går även bra att ringa oss vardagar mellan klockan 08.00-17.00 på telefonnummer 0470-76 59 49.

    Vi återkommer sedan till dig med en bekräftelse, och ett skadenummer som du lämnar till verkstaden.

  • I de flesta fall går det bra att du lagar fordonet själv. Skadan måste dock alltid anmälas till oss innan du påbörjar reparationen. Prata med din skadehandläggare så får du rätt hjälp.

  • Om fordonet inte är trafikfarligt kan du i de flesta fall få behålla det. Prata med din skadehandläggare så hjälper vi dig.