Fordon

  • Nej, det behöver du inte. När du sålt ditt fordon får vi informationen av Transportstyrelsen och avslutar därmed din försäkring från försäljningsdatumet. Ibland kan det ta några dagar innan vi får informationen, men så fort vi blivit informerade avslutar vi din försäkring.

    Gäller det en veteranmoped eller ett garageförsäkrat fordon sker dock inte uppsägningen per automatik. Då måste du själv kontakta oss.

  • Du betalar bara försäkringspremie för den tiden du varit ägare till fordonet. Om du har betalat premie för en längre tid än du varit ägare till fordonet återbetalar vi dig det resterande beloppet.

  • Våra försäkringar är helårsavtal. Det betyder att försäkringen har samma omfattning året runt. En avställning påverkar inte omfattningen, kostnaden eller avtalet. Du kan självklart avsluta försäkringen i samband med avtalets huvudförfallodag. Kom ihåg att meddela oss i tid.

  • Du ska alltid ha med dig del 1 av fordonets registreringsbevis. Beroende på vilket land/vilka länder du ska besöka kan du även behöva ett så kallat Grönt Kort. Ett Grönt Kort är ett intyg på att fordonet har en giltig trafikförsäkring.
    För att beställa eller ta reda på om du behöver ett Grönt Kort, klicka här

MC

  • Om köparen inte kommer tillbaka med ditt fordon efter provkörning klassas det inte som stöld. Det klassas då som olovligt brukande, olovligt förfogande eller bedrägeri. Det är oftast undantaget från försäkringen.

    Vi rekommenderar dig inte att åka med vid en provkörning, men:

    • kontrollera att köparen verkligen är den person som den utger sig för att vara. Stämmer fotot på legitimationen? Vid minsta osäkerhet, be köparen skriva sin namnteckning och jämför med legitimationen som visas upp. Fotografera legitimationen eller behåll den under provkörningen.
    • Genomför provkörningen på ett inhägnat område, eller en anvisad körsträcka, där du hela tiden har uppsikt över föraren. Om det inte är genomförbart, följ efter med bil eller annan MC.
    • Begär hela eller delar av köpesumman innan provkörning. Swish är enkelt. Då kan du snabbt skicka tillbaka pengarna om det inte blir affär.
    • Ha bara lite bränsle i tanken.
    • Ta fordonet föraren kom i som pant. Men kolla upp att föraren faktiskt äger fordonet och att nycklarna som du får fungerar.
    • Ge inte ut nycklarna förrän ovanstående punkter är avklarade.
    • Efter avslutad provkörning, ta ur nycklarna ur tändningslåset.
    • Lyssna på din magkänsla. Känns något fel är det oftast så.
  • Du får gärna använda din MC på bana för att utveckla dig själv och bli en bättre förare. Däremot gäller inte försäkringen om det sker någon form av tidtagning, tävling eller träning inför tävling.

Entusiastbil

  • Ta den till jobbet och visa kollegorna, hämta barnen från förskolan eller åk till kiosken och köp en glass. Använd bilen upp till 1 000 mil om året, så länge den inte är din huvudsakliga bruksbil.

  • Du ska ha fått ett mejl från oss med en länk till en säker sida på vår webbplats. Där laddar du upp bilderna på din bil.

    Har du inte fått mejlet med länken? Ring oss på 0470-201 25 så hjälper vi dig!

    Bilderna är viktiga för att vi ska känna till din bils skick och utförande, så att du får rätt ersättning vid en eventuell skada.

  • Nej, du behöver inte ha något annat fordon registrerat för att kunna teckna en försäkring hos oss. Det enda kravet är att du inte använder bilen varje dag som förstabil/bruksbil, utan som hobbybil.

Betalning

  • Hos oss kan du betala med autogiro, faktura eller e-faktura.

    • Med autogiro delar du upp betalningen och betalar per månad.
    • Med faktura och e-faktura betalar du per helår eller delar upp betalningen per halvår.

    Fakturor kommer antingen till Mina sidor eller hem till dig i brevlådan, beroende på om du har valt digital post eller inte. För att betala med e-faktura behöver du kontakta din bank.

  • Nej, vi tar inte någon extra avgift för att du väljer att dela upp din betalning.

  • Du får avgift från TFF om du äger ett fordon som är påställt (i trafik) hos Transportstyrelsen, men saknar trafikförsäkring. Ofta beror avgiften på att försäkringen inte har betalats i tid och därför blivit uppsagd. Det kan också vara så att försäkringen har tecknats för sent, alltså inte samma dag som du blev ägare till fordonet. Läs mer hos TFF.

  • Under 2018 bytte vi plusgironummer från 4129803-5 till 4169000-9. Båda numren går att använda.

  • Ja det kan du, både dina försäkringsbrev och fakturor finns tillgängliga på Mina Sidor.

  • Vi har något som kallas säsongsvarierad premie. Det innebär att du betalar lite mer under vår och sommar, än under höst och vinter. Väljer du att dela upp din betalning blir därför summorna lite olika från gång till gång. Men du betalar aldrig mer än din totala årspremie.

  • Vi har något som kallas säsongsvarierad premie. Det innebär att du betalar lite mer under vår och sommar, än under höst och vinter. Väljer du att dela upp din betalning blir därför summorna lite olika från gång till gång. Men du betalar aldrig mer än din totala årspremie.

  • Pengarna dras från ditt konto vid varje månadsskifte. Dragningen görs mellan den 28:e och den första vardagen i månaden.

    Hur mycket som dras per tillfälle kan du se på autogirobeskedet som du får innan den första dragningen. Du får ett nytt autogirobesked om beloppet ändras.

  • Vi försöker igen de kommande vardagarna. Om dragningen misslyckas då också, kommer du att få en påminnelse av oss. Av påminnelsen framgår det att vi gör ett nytt försök vid nästa månadsskifte. Då kommer vi även att inkludera det obetalda beloppet. Om även den dragningen misslyckas kommer din försäkring att upphöra.

  • Ring oss på 0470 201 25 så hjälper vi dig att byta.

    Här har vi samlat mer information: Autogiro – så går det till

  • Det gör du enklast i din internetbank, till exempel när du lägger in din vanliga faktura för betalning. Då visas ett meddelande om att vi stödjer betalning via e-faktura. Svara att du vill byta till det, så kommer din nästa faktura att komma som e-faktura direkt till din internetbank.

  • Ja, det går bra. Ring oss på 0470-201 25 så hjälper vi dig att ordna det.

    Personen som ska betala kommer att få fylla i och signera en blankett. Det blir sedan den personen som får autogirobeskeden från oss, där det står hur mycket pengar som dras och när dragningen görs.

  • Om du fått sms, mejl eller brev från oss där vi ber dig säkerställa att det finns pengar på ditt autogirokonto innebär det tre saker:

    1. Vi lyckades inte dra pengar förra månaden för den försäkring/de försäkringar som du står som betalare för.
    2. Vi kommer att dra pengar för två månader kommande dragning.
    3. Om vi inte lyckas dra pengar, kommer försäkringen/försäkringarna att sägas upp retroaktivt. Det gäller från föregående månad.

    Vad ska jag göra?

    Säkerställ att pengarna finns på kontot så fort som möjligt. Vi drar pengarna mellan den 28:e och den första vardagen i månaden, och försöker igen under vardagarna efter det.

  • Bilsport & MC är sedan 2022 en del av Trygg-Hansa. Därför övergår vi nu till en lösning där Trygg-Hansa hanterar autogirobetalningarna åt oss.

    Om du har flera försäkringar hos oss, kan du under en övergångsperiod ha olika betalningsmottagare för olika försäkringar – antingen Trygg-Hansa, eller som tidigare Bilsport & MC/Moderna Försäkringar.

Generella frågor

  • Nej, du har ingen särskild uppsägningstid. Däremot finns det regler för vid vilken tidpunkt en försäkring kan upphöra. Försäkringar för fordon kan du avsluta med omedelbar verkan om du inte längre äger fordonet, eller när försäkringen har sin huvudförfallodag. Huvudförfallodagen är den dag när din försäkring förnyas. Vanligen sker det en gång om året.

  • Du kan säga upp försäkringen till huvudförfallodagen, det vill säga dagen då försäkringen förnyas. Meddela oss när som helst innan dess. Du kan även säga upp försäkringen med omedelbar verkan. Till exempel om försäkringsbehovet har upphört för att du har sålt din bil eller liknande. Tänk på att din försäkring hos Bilsport och MC kan vara en årsförsäkring.

    Om du vill avsluta din försäkring, ring oss på 0470-201 25.

  • Om du medvetet använder en annan person för ägarskap och försäkring i syfte att få en lägre premie, är detta något som kallas ”försäkrat intresse”. Det kan medföra att du blir helt utan ersättning vid en skada.

  • Vår målsättning är nöjda kunder. Om du inte är nöjd med beslutet i ett ärende, eller hur du blivit bemött, kan du vända dig till den som handlagt ärendet. Det är oftast tillräckligt för att situationen ska klaras upp.

    Du kan också vända dig till Klagomålsansvarig på Moderna Försäkringar, som ser till att klagomålet hanteras. För att snabbt kunna hjälpa dig med klagomålet behöver vi få:

    • namn och adress
    • skadenummer/försäkringsnummer
    • en beskrivning av det som du anser är fel i vårt beslut
  • Du når klagomålsansvarig genom att mejla eller skriva till:

    Adress:
    Moderna Försäkringar, klagomålsansvarig
    Box 7830
    103 98 Stockholm

    Mejl:
    klagomalsansvarig@modernaforsakringar.se

    Vi återkommer senast inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

Skador

  • Ring vår bärgningsjour på telefonnummer 0200-213 213. De ordnar då med bärgning till närmsta lämpliga verkstad. Du behöver ha minst en halvförsäkring för att denna händelse ska täckas.

    För skador som inträffat utomlands når du Modernas skadejour på: 0046 771 506 500.

  • Är bilen hel- eller halvförsäkrad hos oss täcker din försäkring stenskott. Du beställer själv tid för lagning hos valfri glasverkstad. Därefter sköter verkstaden kontakten med oss. Du behöver inte ringa till oss för att anmäla skadan. Att laga stenskott är kostnadsfritt för dig som kund.

  • Du anmäler skadan direkt till oss genom att välja skadehändelse här på webben.

    Det går även bra att ringa oss vardagar mellan klockan 08.00-17.00 på telefonnummer 0470-76 59 49.

    Vi återkommer sedan till dig med en bekräftelse, och ett skadenummer som du lämnar till verkstaden.

  • I de flesta fall går det bra att du lagar fordonet själv. Skadan måste dock alltid anmälas till oss innan du påbörjar reparationen. Prata med din skadehandläggare så får du rätt hjälp.

  • Om fordonet inte är trafikfarligt kan du i de flesta fall få behålla det. Prata med din skadehandläggare så hjälper vi dig.