Vem är du och hur länge du har jobbat som skadereglerare här på Bilsport & MC?
– Jag heter Ida, och jobbade först många år på Bilsport & MC. Sedan var jag iväg på andra äventyr och nu är jag tillbaka igen sedan två år. Jag är bagare i grunden så det blev en helomvändning för mig. Jag var lite orolig först, över hur det skulle gå att sitta still och använda huvudet mer än kroppen. Men det har gått bra. Jag älskar att prata med kunder och hjälpa till i svåra situationer. Jag vill hellre ge kunden det lilla extra och ta mig tid att lyssna, än att stressa på.
Hur ser ditt arbete ut på vintern, när många motorcyklar och entusiastbilar är avställda?
– Det är ju mycket lugnare, förstås, men vi har att göra. Det är till exempel många som väntar med reparationer som kanske är mer kosmetiska och inte akuta, och gör dem under vinterhalvåret.
Ibland är vi med i rättegångar när en gärningsman har orsakat en skada på någon av våra kunders fordon. Då är det ju gärningsmannen som ska stå för kostnaderna. På vintern har vi mer fokus på sådant man kanske inte hinner med på sommaren då allt rullar på i lite högre takt, som kalkyler, domar och annat mer administrativt. Sen hjälper vi även till på andra avdelningar i bolaget.
Det ringer ju kunder även på vintern, och det är alltid trevligt att prata med dem och få höra historier om deras pärlor.
Vilken typ av skador är vanligast under vintern, när fordonen inte rullar ute på vägarna?
– Tippskador är ganska vanligt, alltså att något har ramlat över ett uppställt fordon, eller att hela fordonet tippar. Det kan även ramla saker från taket – många förvarar ju skidor och annat uppe i takstolarna. Bränder förekommer också, till exempel att någon svetsar i sitt eget garage och en svetsloppa smiter iväg.
Finns det några typiska vinterrelaterade skador som man kan förebygga med enkla åtgärder?
– Möss! Det ersätts inte av försäkringen, men möss älskar tyvärr kablar. Så ett tips från mig är att ha en sån elektrisk gnagarbortjagare som man sätter i eluttag i garaget. Det är så tråkigt om man upptäcker att en mus varit inne och gnagt sönder kablar och gjort stor skada!
Vilken är den mest oväntade eller minnesvärda vinterskadan som du stött på genom åren?
– Jag minns ett gigantiskt kupolväxthus som användes som uppställningsplats för fordon av alla de slag. Och en vinter rasade taket in – snön var för tung. Omkring 400 fordon stod där inne. Många ringde förstås till oss och var oroliga, men har man en helförsäkring på sitt fordon så täcker den i det här fallet, så det löste sig. Självrisken får man sedan kräva igen av hyresvärden i ett sådant fall. Men man förstår paniken hos kunderna!
Har man ett eget sånt garagetält så måste man komma ihåg att ta bort snön så att den inte blir för tung!
Vilka tre saker tycker du att alla MC- och bilägare bör tänka på innan de ställer av sitt fordon för vintern?
– Kolla kylarvätskan och fyll på så att inte kylsystemet fryser sönder. Samma sak med batteriet – underhållsladda det, gärna utplockat ur fordonet, så att det inte fryser. Ett batteri med lite ström fryser lätt sönder.
Ett annat tips är att fylla upp bränsletanken och eventuellt hälla i en bränsletillsats för att undvika avlagringar i tanken.
Stort tack för pratstunden, Ida!
