Kör smart och snällt
Att köra med hjärtat och hjärnan kanske låter tråkigt för den fartglada. Men det är inte bara för dina medtrafikanters skull utan också för din egen trygghet. Det sker många olyckor relaterade till alldeles för hög fart med avåkning som följd. Därför är det viktigt att du håller hastighetsbegränsningarna där du kör, så att du minskar risken för en olycka.
Motorcykelhjälm för livet
Det är lag på att ha hjälm när du kör motorcykel. En kollision i 50 km/h motsvarar ett fall från cirka tio meters höjd. Så glöm inte att spänna fast hakremmen innan du kör iväg. Tänk också på att inte ha hjälmen för löst spänd så att den flyttar på sig och då förlorar sitt fulla skydd.
Hur länge håller en motorcykelhjälm?
Hjälmar har en livslängd. Du bör faktiskt byta ut din hjälm var femte år. Varför undrar säkert en del? Jo, främst för att innanmätet i hjälmen tappar sin stötdämpande förmåga samt att hjälmens skal faktiskt torkar ut och blir skört efter några år.
Ett enkelt tips för att förlänga livslängden på hjälmen är också att vara lite uppmärksam om du hänger den på styret. Då kan den enkelt falla till marken. Rekommendationen är att hjälmen alltid ska bytas ut vid ett fall eller kraftig stöt. Det kanske inte alltid syns något på hjälmen men nästa gång det händer behövs inte samma kraft för att förstöra hjälmen eller kanske ditt huvud.
Att tänka på vid köp av hjälm
Om det är dags för en ny hjälm, köp inte en begagnad och kontrollera att den uppfyller den senaste säkerhetsstandarden ECE 22.06. Denna ersätter gradvis den tidigare ECE 22.05 och innebär tuffare tester, bland annat vid olika vinklar och rotationspåverkan. Hjälmar med 22.05 får säljas och användas ett tag till, men nya modeller måste nu godkännas enligt 22.06. Märkningen finner du vanligtvis på hjälmens hakrem. När du testar hjälmen, köp inte en för tung. Det ökar risken för nackskador – helt i onödan!
Se upp för klistermärken på hjälmen
Vid en första anblick kan det tyckas vara snyggt att dekorera hjälmen med lite klisterdekaler. Visst, men mindre bra om hjälmen ska skydda ditt ömtåliga huvud vid en eventuell olycka. I de flesta lim är det lösningsmedel som kan förstöra egenskaperna i plasten. Om du nu ändå vill ha lite coola klistermärken, se till att klistret är vattenlösligt.
MC-ställ och skyddskläder
Det främsta tipset när det kommer till vad du bör ha på dig är att satsa på kvalitet! Skinn eller Gore-Tex är att föredra för bästa skyddande förmåga. För optimalt skydd för hud och kropp ska stället sitta så bra som möjligt på hela kroppen.
Reflexer och synlighet
Synlighet har blivit ett större fokus. Med inbyggda reflexpaneler eller färger ökar chansen att synas i trafiken. Reflexdetaljer och starka färger gör stor skillnad, särskilt i gryning och skymning.
Kom ihåg ryggskydd!
Precis som vårt huvud är även ryggen viktig att skydda. Ett bra ryggskydd absorberar stötar och minskar risken för allvarliga ryggskador vid en olycka.
Alla MC-förare bör investera i ett bra ryggskydd. Om du inte redan har ett, se gärna till att skaffa ett med inbyggda stötdämpande plattor. Ryggskyddet ska spännas fast med hängslen och/eller bälte och sitta tajt intill ryggen. Vill man finns det även nackkragar som skyddar den övre ryggen lite extra.
Ryggskyddet ska sitta stadigt nära kroppen och utan att kunna glida vid rörelse. Många jackor har idag en ficka för ryggskydd men det ger inte alltid samma skydd som ett separat CE-godkänt skydd med axelband och midjebälte.
Handen i handsken
Händerna är ofta det första man reflexmässigt tar emot med vid ett fall. Därför bör händerna vara en naturlig kroppsdel att skydda när du ger dig ut på vägen.
Motorcykelhandskarna bör vara av skinn i hög kvalitet, gärna med förstärkning på undersidan av handen. Men tänk också på att inte ha ett par för tjocka handskar, så att ditt grepp på styret försämras. Prova och känn efter!
Från toppen till botten - motorcykelstövlar och skor
De flesta fotskador vid MC-olyckor uppstår när foten kläms mellan motorcykeln och marken. Använd därför ett par stabila stövlar. Har du en sportcykel kräver det såklart lite smidigare stövlar för att använda växel och bromsreglage. Fundera över vad du har för hoj och reflektera över just ditt behov. När du vet det, se till att sulan är ordentligt styv och gärna bredare än vad foten är vid din lilltå.
Vilka krav gäller för MC-utrustning?
Idag finns det ingen lag som tvingar dig att bära skyddskläder när du kör MC, bortsett från att bära hjälm. För många är det ändå en självklarhet - inte bara för att skydda sig vid en olycka, utan också mot väder, vind och vägsmuts. Så gör det till en vana, oavsett om det är en snabb tur till affären eller en helgtripp. Ta på dig rätt utrustning från hjälp till bra skor.
Så gör en koll. Gå igenom din utrustning. Byt ut det som är slitet eller saknas. För ingenting är viktigare än ditt liv.
Kör med hjärtat - och huvudet. Ha en fantastisk MC-sommar!