1. Hem
  2. Motorguiden
  3. Skyddsutrustning motorcykel

Kör smart och snällt

Att köra med hjärtat och hjärnan kanske låter tråkigt för den fartglada. Men det är inte bara för dina medtrafikanters skull utan också för din egen trygghet. Det sker många olyckor relaterade till alldeles för hög fart med avåkning som följd. Därför är det viktigt att du håller hastighetsbegränsningarna där du kör, så att du minskar risken för en olycka.

Motorcykelhjälm för livet

Det är lag på att ha hjälm när du kör motorcykel. Och det för en anledning. En kollision i 50 km/h motsvarar ett fall från cirka tio meters höjd. Så glöm för all del inte att spänna fast hakremmen innan du kör iväg. Tänk också på att inte ha hjälmen för löst spänd så att den flyttar på sig och då förlorar sitt fulla skydd.

Hur länge håller en motorcykelhjälm?

Hjälmar har, som mycket annat, en livslängd. Du bör faktiskt byta ut din hjälm var femte år. Varför undrar säkert en del? – Jo, främst för att innanmätet i hjälmen tappar sin stötdämpande förmåga samt att hjälmens skal faktiskt torkar ut och blir skört efter några år.

Ett enkelt tips för att förlänga livslängden på hjälmen är också att vara lite uppmärksam om du hänger den på styret. Då kan den enkelt falla till marken. Rekommendationen är att hjälmen alltid ska bytas ut vid ett fall eller kraftig stöt. Det kanske inte alltid syns något på hjälmen men nästa gång det händer behövs inte samma kraft för att förstöra hjälmen eller kanske ditt huvud.

Att tänka på vid köp av hjälm

Om det är dags för en ny hjälm, köp inte en begagnad och se till att den uppfyller ECE 22:05-märkningen. Märkningen finner du vanligtvis på hjälmens hakrem. När du testar hjälmen, köp inte en för tung. Det ökar risken för nackskador – helt i onödan!

Se upp för klistermärken på hjälmen

Vid en första anblick kan det tyckas vara snyggt att dekorera hjälmen med lite klisterdekaler. Visst, men mindre bra om hjälmen ska skydda ditt ömtåliga huvud vid en eventuell olycka. I de flesta lim är det lösningsmedel som kan förstöra egenskaperna i plasten. Om du nu ändå vill ha lite coola klistermärken, se till att klistret är vattenlösligt.

MC-ställ och skyddskläder

Det främsta tipset när det kommer till vad du bör ha på dig är att satsa på kvalitet! Skinn eller Gore-Tex är att föredra för bästa skyddande förmåga. För optimalt skydd för hud och kropp ska stället sitta så bra som möjligt på hela kroppen. Kanske låter det varmt, men förutom att vinden svalkar dig på vägarna, lovar vi att det är värt det om olyckan väl skulle vara framme. Många bra MC-ställ har faktiskt dessutom inbyggda ryggskydd, även om det bästa såklart är att ha en separat ryggplatta.

Glöm inte ryggskydd!

Precis som vårt huvud är även ryggen viktig att skydda. Alla MC-förare bör investera i ett bra ryggskydd. Om du inte redan har ett, se gärna till att skaffa ett med inbyggda stötdämpande plattor. Ryggskyddet ska spännas fast med hängslen och/eller bälte och sitta tajt intill ryggen. Vill man finns det även nackkragar som skyddar den övre ryggen lite extra.

Handen i handsken

Händerna är ofta det första man reflexmässigt tar emot med vid ett fall. Så även från en hoj. Därför bör händerna vara en naturlig kroppsdel att skydda när du ger dig ut på vägen. Även här är god passform ett nyckelord. Motorcykelhandskarna bör vara av skinn i hög kvalitet, gärna med förstärkning på undersidan av handen. Men tänk också på att inte ha ett par för tjocka handskar, så att ditt grepp på styret försämras. Prova och känn efter!

Från toppen till botten - motorcykelstövlar och skor

De flesta fotskador vid MC-olyckor uppstår när foten kläms mellan motorcykeln och marken. Använd därför ett par stabila stövlar. Har du en sportcykel kräver det såklart lite smidigare stövlar för att använda växel och bromsreglage. Fundera över vad du har för hoj och reflektera över just ditt behov. När du väl vet det, se till att sulan är ordentligt styv och gärna bredare än vad foten är vid din lilltå.

Vilka krav gäller för MC-utrustning?

Idag finns det ingen lag som tvingar dig att bära skyddskläder när du kör MC, bortsett från att bära hjälm. För många är det ändå en självklarhet – vilket är bra! För oavsett väder och vind, så sitter du väldigt oskyddad i jämförelse när du åker med i en bil. Därför blir det du bär din skyddskaross. Ta för vana att inte åka ens den kortaste åkturen utan hjälm, rätt utrustning, se till att det är CE-godkänt och byt ut sommarens tofflor mot bra skor eller stövlar. För kom igen, det är inte så jobbigt att lägga ner ett par små nätta sommarskor i ryggan där bak!

Så i väg med dig och kolla din utrustning. Investera i nytt om något är gammalt eller fattas. Inget är mer värdefullt än livet!

Njut av hojen, sommaren och kör försiktigt!

 

Få pris på försäkring

Är din hoj rätt försäkrad för alla åkturer? Här kan du läsa mer om vår motorcykelförsäkring och vad som ingår.

Läs mer