25-28/9 sker underhåll på vår webb. Du kan då inte räkna på försäkring, anmäla skada eller logga in på Mina Sidor. Läs mer

  1. Hem
  2. Motorguiden
  3. Vinterförvaring bil

Tid att drömma
Vintern kan vara upphov till en del mysiga mek-timmar i garaget. Den ger dig tid att och planera och drömma om slingriga sommarvägar och soliga bilträffar, men för att försäkra dig om att nästa säsong ska bli så bra som möjlig för dig och din bil, så krävs det lite förberedelser.

Att tänka på
Det första man bör tänka på vid all sorts långtidsförvaring är att välja rätt lokal. Att hyra en plats för bilens vinterförvaring kan kosta allt mellan ca 1.000-7.000 kr lite beroende på var i landet du bor. Oavsett om du har ett eget garage eller hyr in dig hos någon annan så är det viktigt att göra vad du kan för att minimera risken att bilen tar skada. Här följer en lista på de viktigaste sakerna som du bör tänka på.

Checklista:
• Se över ditt försäkringsskydd. Bilsport & Mc:s entusiastförsäkring täcker skador på din bil även under de månaderna du inte använder fordonet. Har du din bil eller mc försäkrad hos ett annat bolag och är osäker på vilket skydd som ingår, se då till att kontakta dem för en genomgång.

• Tvätta av bilen innan du ställer in den för vintern. Börja med att spola underredet noga. Tvätta sedan utvändigt och avsluta genom att polera och vaxa. Tänk också på att suffletten kan behöva en impregnering. Det är mycket roligare att plocka ut en nytvättad bil ur garaget när solen och värmen återvänder.

• Se över inredningen. Rengör vid behov och dammsug och torka av bilen invändigt. Smörj även dörrlås, cabställning, dörrgångjärn o.s.v. Om bilen har läderklädsel bör du massera in ”lädermjölk". Det är viktigt att inte lägga på för mycket, ytan ska kännas helt torr efter behandlingen. Lämna aldrig något ätbart i bilen då möss gärna tar sig in och knaprar – och bajsar. I brist på katt så sägs det att enris och lök under bilen gör att möss håller sig borta.

• Konservera motorn. Byt motorolja och filter vid behov. Gammal motorolja kan ofta innehålla smuts, och slitpartiklar av metal samt kemiska slaggprodukter som kan fräta på motorns delar. När motorn står still en längre tid sjunker dessa partiklar så småningom till vevhusets botten och kan då bilda ett tjockt smutslager. När du byter olja så se till att varmköra ordentligt efter oljebytet så att oljan kommer in ordentligt i alla skrymslen och vrår.

• Förvara bilen i en frostfri lokal om möjligheten finns. Hög luftfuktighet är en idealisk tillvaro för mögel som i bästa fall bara resulterar i en mögeldoftande inredning. I sämsta fall, när fukten kombineras med dålig ventilation, så kan möglet förstöra hela inredningen. Samtidigt oxiderar all metall, inte bara karossen utan även kontaktytorna inuti strömbrytare m.m. Står fordonet i en fuktig miljö så ställ in en elektriskt driven avfuktare. Har du inte möjlighet att göra det så kan en torrboll eller två hjälpa till att dra ur fukten i luften. Lämna gärna rutorna lite öppna.

• Pumpa extra mycket luft i däcken. När en bil står stilla under en längre tid kan däcken bli platta och ovala vilket kan leda till obalans och missljud. Ett tryck på tre bar brukar vara lagom för att du inte ska få "plattor" i däckmönstret. Om bilen ska stå längre än ett halvår kan det vara bra att ställa bilen på pallbockar.

• Underhållsladda batteriet kontinuerligt eller använd med fördel en laddare med automatiska laddprogram som varken över- eller underladdar batteriet. Om din bil är så ny att den har datorer bör batteriet inte kopplas bort från resten av bilen, då är risken stor att datorerna tappar minnet. Kan vara bra att ta en titt i instruktionsboken eller om det finns andra instruktioner från tillverkaren. 

• Var generös med soppa. En metalltank bör vara full av bensin under vintern för att undvika kondens som i sin tur kan orsaka rostangrepp. Kolla även glykolen i kylaren och att det är alkohol i spolarvätskan. Även om bilen står i ett uppvärmt garage så kan ett strömavbrott göra att vätskorna fryser.
Kylarvätskans glykolhalt är lika viktig för frostskyddet som för att motorn inte ska korrodera sönder inifrån. Byt kylarvätska enligt tillverkarens rekommendationer. Blanda aldrig svagare glykolgroggar än 50/50 eller  starkare än 60/40. Ren glykol fryser redan vid minus 13 grader.

• Täcker man över bilen så se till att välja ett täcke som andas för att undvika att det blir fukt under. Fukten kan ge skador på lack och krom.

• Glöm inte att ge lokalen en tillsyn också. Hur är det med lås, larm, brandskydd och insynsskydd? Skaffa en brandsläckare om du inte redan
har det. Ett garage rymmer ofta många lättantändliga saker och en brand kan bli förödande.

Rätt och fel?
Det finns många åsikter om hur du bäst tar hand om motorn under vintern. En del säger att man ska låta bilen stå still hela vintern, medan andra hävdar att man ska starta upp den någon gång i månaden. Det finns inget som sliter så hårt på en motor som kallstarter. Men om bilen har luftkonditionering kan det ändå vara bra att väcka bilen till liv någon gång då och då. Detta för att förhindra att packningarna torkar och köldmedium läcker ut. Om du väljer att starta bilen så låt den i så fall bli riktigt varm. Det vill säga, låt den var igång i ca 30 minuter men se till att hålla koll på temperatur och oljetryck. Om bilen står kallt, till exempel i en lada eller liknande ska man dock vara försiktig med kallstarter då det finns risk att is-plugg bildats som då kan ställa till det ordentligt.