Att åka och besikta sitt fordon kan kännas som det gjorde inför ett kvartssamtal i skolan eller som ett lönesamtal med chefen. Men med handen på hjärtat så vet du nog redan innan vad de kommer att säga (precis som i skolan 😊). Vill du sova lite lugnare natten innan den stora dagen? Vi har sammanställt lite saker du kan kolla igenom.

imagecpnup.png

När ska fordonet besiktas?

Första gången ska fordonet besiktas senast 3 år efter den månad den togs i trafik första gången. Andra gången är det senast 2 år efter den första besiktningen som gäller. Därefter senast 14 månader efter den senaste besöket.

Du kan alltid kolla vilket datum som gäller för just din bil genom att gå in på Transportstyrelsens hemsida. Du fyller bara i ditt registreringsnummer så ser du vilket datum som gäller för just din bil. Det är bara du själv som är ansvarig för att ditt fordon är besiktat så skulle du missa att besikta ditt fordon inträder körförbud. Får din bil körförbud om du missar besiktningen kommer Transportstyrelsen skicka hem ett brev till dig med information.

När ska jag besikta entusiastfordon?

Bilar som har blivit 50 år och motorcyklar som blivit 40 år får automatiskt undantag från kontrollbesiktning. Fordonet måste dock vara godkänt vid senaste besiktningen. Däremot är det aldrig fel att faktiskt göra en kontrollbesiktning på ett besiktningsbefriat fordon. De flesta besiktningsföretag erbjuder så kallad veteranbesiktning, där du får en koll på hur din ögonsten mår.

Checklista inför besiktning

Vi har sammanfattat en checklista på de punkter du själv kan kolla upp innan den stora besiktningsdagen. Andra saker kan vara svåra att upptäcka om man inte har möjlighet att ta upp din bil på en fordonslyft.

Patina i all ära men besiktningsföretaget kollar utöver de mer självklara sakerna som glödlampor även om din kaross och ram faktiskt sitter ihop och sitter fast. Att en broms kanske tar lite snett vet du säkert om, men det är skönt om dina bromsledningar håller även för en lite hårdare inbromsning.

Att kontrollera inför besiktning

  • Fungerar dina vindrutetorkare och finns det spolarvätska?
  • Funkar tutan?
  • Batteriet, sitter det fast?
  • Fordonets belysning. Blinkar dina blinkerslampor, bromsljus, backljus, nummerskyltsbelysning, halvljus/helljus. Be gärna om hjälp av en kompis här! Alternativt kör upp mot en vägg eller skyltfönster när du testar.
  • Har ditt fordon bälten? Knäpp ihop och knäpp av så du ser att alla gör vad de ska.
  • Varningstriangel, lätt att glömma. Men lägg gärna fram den synligt i bagageutrymmet.
  • Dragkrok, oftast avtagbar sådan brukar gärna kärva eller försvinna. Damma av den, montera av och på den några gånger så allt löper fint.
  • Provbromsa, ta ditt fordon på en tur. Bromsa gärna hårt några gånger. Drar bilen åt något håll? Stanna och känn på fälgarna, är något hjul varmare än det andra kan det tyda på ojämna eller kärvande bromsar. Glöm heller inte parkeringsbromsen! Dra åt den och försök köra bilen framåt eller bakåt.
  • Är däcken lagliga? Kolla att mönsterdjupet är minst 1,6 mm. Transportstyrelsen rekommenderar minst 3 mm för ett bra grepp vid vått underlag vilket är bra att tänka på. Titta även efter ojämnt slitage på däcken. 
  • Är dina backspeglar hela i glaset?
  • För nyare bilar görs även en diagnos via bilens diagnosuttag. Detta kan vara lite oroligt. Tänk däremot på att du kan få anmärkning om exempelvis motorlampa, ABS-lampa eller airbag-lampa lyser.

Lycka till – det kommer att gå strålande! Glöm inte att det är kul att fixa med din bil och/eller din MC 😉

Försäkring för varje äventyr

På Bilsport & MC lever vi hobbyn på samma sätt som du. Välj rätt försäkringsskydd och skapa minnen på vägarna utan oro.

Se ditt bästa pris