1. Hem
  2. Bilsport & MC
  3. Motorguiden
  4. Sommarens vanligaste skador på bil och motorcykel

Ta hand om kedjan för att undvika skador på motorcykeln

Ofta är det bristande underhåll som ligger bakom hoppande kedjor. Genom att regelbundet underhålla kedjan kan du minska risken för att den hoppar och undvika både olyckor och onödigt slitage på kedja och drev.

Så här kan du förebygga skador 

  • Kontrollera kedjans spänning då och då under säsongen, och se till att den är inom det rekommenderade intervallet för din motorcykelmodell.  
  • Rengör kedjan regelbundet med ett lämpligt rengöringsmedel och smörj den med kedjeolja. Vissa kedjor kräver en speciell typ av smörjmedel till exempel O-ringskedjor. Ta därför alltid reda på vilken typ av smörjmedel som passar just din kedjetyp.  
  • Byt ut kedja och drev när de är slitna eller skadade.  
  • Se till att kedjan är korrekt monterad och rätt justerad efter byte.

Vanliga_skador.jpg

Knäckta hjulbultar – håll koll på passform, navring och efterdrag

Ingen vill tappa ett hjul ute på vägarna. För att undvika det är det viktigt att fälgar och bultar passar bilen. Om bultarna är av fel typ, har fel passform eller monteras fel är risken stor att de knäcks.  

På vissa fälgar är det dessutom viktigt att använda navringar som centrerar fälgen på navet och ser till att det är ett jämnt tryck på alla bultar.  

Glöm inte heller att efterdra bultarna när du kört en bit efter hjulskiftet, för att förhindra att de lossnar under körning. Använd gärna en momentnyckel för att dra åt precis lagom hårt. 

Checklista! Tänk på det här för att undvika att bultarna knäcks

  • Se till att fälgarna är avsedda för bilens modell och att bultarna passar.  
  • Använd navringar om fälgarna kräver det, för att centrera hjulet ordentligt.  
  • Efterdra hjulbultarna efter rekommenderad körsträcka (ofta efter 5–10 mil).  

Om du är osäker på hur du monterar hjulen ska du alltid kontakta en däckverkstad för att få hjälp.