- Det absolut viktigaste när du tar fram bilen för säsongen är att kolla efter bensinläckage. Andra typer av oljor är inte lika farliga, men just de förnybara bränslen som finns i bensinen kan ge slitage på slangar och bränsleledningar, säger Fredrik Johansson, fordonsspecialist.
Kontrollen av bensinläckage gör du bäst genom att du startar bilen och tittar under motorhuven samt på bilens undersida. Ser du att det är fuktigt eller att det droppar, är Fredriks tips att du stänger av bilen så fort som möjligt. Titta även efter synliga läckage kopplat till bränsleledningarna innan start.
Andra saker du behöver kolla i ett tidigt skede är om det blir kortslutning när batterierna kopplas på. Ta därför några sekunder att lyssna och lukta första gången du sätter på strömmen till bilen för att se om något inte verkar som det ska.
- Ett tips är att alltid ha en pulversläckare bredvid dig när du går igenom din bil för säsongen. Tänk på att pulversläckare därefter ska kontrolleras kontinuerligt under säsongen. Ha som vana att ta loss den och vända upp och ned på den ibland. Stöt gärna till pulversläckaren en extra gång så att pulvret finfördelas. Risken är annars att pulvret fastnar som en klump på botten, säger Fredrik.
Viktigt ur trafiksäkerhetsaspekt är att gå igenom alla lampor så att de lyser som de ska. Att se över bilens bälten är också något som inte ska glömmas bort innan vårens jungfrufärd. När grundkollen av bilen är klar, är det dags för en första provkörning.
- Nu är det viktigt att du testar bromsarna. Bromsa lite hårdare ett par gånger och känn efter om bilen drar åt något håll. Känn också gärna på bilens hjul. Är ena däcket varmare än det andra betyder det att bromsarna ligger på. Båda varningssignalerna är något som bör ses över för att undvika större problem, säger Fredrik.
Det finns vissa saker du kan förvänta dig när du plockar fram bilen för säsongen. Var beredd på att fordonet kommer kännas lite sämre än när du senast körde.
- Det är absolut helt normalt! Det blir så när allt stått stilla, som att fukt kan ta sig in i motorn och tändsystem, bromsarna sätter sig och däcken blir kantiga. Ta det med en nypa salt, det brukar bli bättre efter några kilometers körning innan bilen är tillbaka på sin vanliga nivå igen, säger han.
Avslutningsvis tycker Fredrik att bilen är värd en vårstädning, eftersom vinterförvaringen kan göra den skitig.
- Fira in våren med en rejäl tvagning både invändigt och utvändigt av din bil, så blir det extra roligt att möta säsongen. När allt är grönt ljus är det bara att bege dig ut i vårsolen.
Fredriks checklista: detta bör du kolla innan säsongens premiärtur
- Kolla efter läckor. Starta bilen och låt den gå på tomgång en stund under tiden du tittar efter eventuella läckage. Ta en titt under fordonet och håll en extra koll på bränsleläckage.
- Kontrollera alla vätskenivåer. Checka av så du har tillräckligt av samtliga vätskor: motorolja, spolarvätska, bromsolja och kylarvätska.
- Kontrollera däcken. Se över däcktryck och däckens mönsterdjup. Kom ihåg att däckdjupet för sommardäck är minst 1,6 mm.
- Gör en lamp- & bälteskoll. Kontrollera att alla lampor lyser som de ska. Testa så att bilens bälten känns ok.
- Kontrollera pulversläckaren. Ha en pulversläckare nära. Kom sedan ihåg att kontrollera den med jämna mellanrum under hela säsongen. Vänd upp och ner och skaka på den, så riskerar inte pulvret att fastna som en klump på botten.
- Ta en provtur. Det kan kännas som om mycket inte stämmer den första milen efter att en bil stått stilla under en längre tid. Du kan vara lugn! Oftast när bromsarna mjuknat till, motorn blivit varm och däcken börjar bli runda igen brukar mycket ordna sig.
- Känn på däcken. Under provturen kan det vara läge att stanna till efter en bit och känna på däcken. Är något hjul varmare än det andra? I så fall ligger en broms på och behöver kanske ses över.